۲۲ شهریور ۱۳۹۳، ۸:۴۹

رییس سازمان سینمایی:

سیاه‌نمایی باید از سینمای اجتماعی بازشناسی شود/ حل مشکل بیکاری فصلی سینماگران

سیاه‌نمایی باید از سینمای اجتماعی بازشناسی شود/ حل مشکل بیکاری فصلی سینماگران

حجت الله ایوبی رئیس سازمان سینمایی با تاکید بر این مطلب که برخی تعاریف از ژانرهای سینما نیاز به بازنگری دارد، عنوان کرد که به عنوان نمونه سینمای سیاه، سیاه نمایی و سینمای خاکستری باید از سینمای اجتماعی بازشناسی شود.

به گزارش خبرنگار مهر، حجت‌الله ایوبی رییس سازمان سینمایی در مراسم جشن روز ملی سینما که شامگاه گذشته 21 شهریورماه با حضور علی جنتی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، حجت الاسلام و المسلمین سید حسین شاهمرادی دبیر شورای فرهنگ عمومی، اهالی سینما و جمعی از مدیران سینمایی به میزبانی سازمان سینمایی در محل هتل استقلال برگزار شد، وی با بیان این مطلب که بازگشت سینما به سبد خانواده ها یک الزام است، گفت: بسیار خوشحالم که سینما هم به سبد خانوار ایرانی و هم به تقویم ملی کشور برگشته است.

خوشحالم که جشن‌های خانه سینما با همدلی برگزار شد

وی افزود: خوشحالم که خانه سینما در چنین روزی بازگشایی شد و البته لازم است که پیامدهای بسته شدن و بازگشایی خانه سینما مورد بررسی قرار گیرد و خوشحال تر هستم که جشن‌های خانه سینما با همدلی و یاری همه اهالی سینما برگزار شد. همانطور که وزیر ارشاد اشاره کرد دوران مسئولیت ما با طوفان آغاز شد اما امروز بعد از گذشت یک سال به آرامشی نسبی و البته پایداری رسیده ایم و اگر دستاوردی ایجاد شده مرهون مدیریت هوشمندانه وزیر ارشاد بوده و اگر قصوری هم صورت گرفته است از جانب من است.

رئیس سازمان سینمایی با تشکر از همکارانی که در یک سال گذشته وی را همراهی کرده‌اند، عنوان کرد: جا دارد از همکاران خود در سازمان سینمایی، از معاونان و مؤسسات مختلف که من آنها را کاروان سینمای امید می‌نامم نیز تشکر ‌کنم چراکه با تمام عشق در جهت اعتلای سینمای تلاش کرده و می کنند. از همین رو معتقدم فضای سینمای امروز با سال گذشته قابل مقایسه نیست.

از مدیریت سنتی فاصله گرفتیم

ایوبی تأکید کرد: آغاز به‌روز رسانی صنعت سینمای ایران، فاصله گرفتن از مدیریت کهنه و رویکرد جدید و نو به مدیریت سینما،‌ تعامل اهالی سینما و اعتماد متقابل بین هنر و دولت شکل گرفته است که همه اینها نویدبخش روزهای خوش است.

وی با اشاره به این مطلب که همچنان به رایگان بودن سینما در روز ملی سینما با اجرای طرح «سینما سلام» معتقد است، گفت: همچنان علاقه‌مند هستم یک روز به صورت رایگان بلیت‌های سینما در اختیار تماشاگران قرار گیرد اما در نتیجه خردجمعی به این جمع بندی رسیدیم که این بلیت‌ها در روز ملی سینما نیم‌بها عرضه شود و گزارش‌هایی که از سراسر کشور می‌رسد نشان داده که مردم از این طرح استقبال کرده‌اند.

رئیس سازمان سینمایی با اشاره به تغییر در شیوه مدیریت در سازمان سینمایی تصریح کرد: خوشبختانه از مدیریت سنتی، در سایه  اتخاذ رویکردهای جدید به سینما، تعامل با اهالی سینما، اعتماد متقابل دولت به هنر فاصله گرفته ایم و امروزه شاهد هستیم عدالت فرهنگی که آقای وزیر در روز اول مدیریت خود در مجلس وعده داده بود در سینما در حال رخ دادن است.

در تعریف سینمای اجتماعی نیاز به بازشناسی داریم

ایوبی تاکید کرد:‌ امروز 320 سالن برای سینما وجود دارد که پاسخگوی مناسبی برای پتانسیل سینما نیست ولی امیدواریم با حضور فعال بخش خصوصی سالن‌های سینمایی در حال ساخت آماده بهره‌برداری شود.

رئیس سازمان سینمایی با تاکید بر این مطلب که برخی تعاریف از ژانرهای سینما نیاز به بازنگری دارد، بیان کرد: در عرصه سینما برخی از تعاریف نیاز به بازنگری جدی دارد، به عنوان نمونه سینمای سیاه، سیاه نمایی و سینمای خاکستری باید از سینمای اجتماعی بازشناسی شود.

وی ادامه داد: فقر و مصائبی که به همراه دارد در همه جای دنیا وجود دارد که شیوه چگونگی مبارزه با فقر مهم است که متاسفانه در بسیاری از آثار نوع بیان به سیاه نمایی موضوعات تبدیل می شود. این در حالی است که فیلمساز برای نشان دادن این مهم باید مقابله شرافتمندانه فرهنگ و تمدن با فقر را نشان دهد.

مشکل بیکاری فصلی در سینما حل می شود

ایوبی با اشاره به صندوق بیکاری اهالی سینما که چندی پیش در خانه سینما راه‌اندازی شده است، تأکید کرد: یکی از مشکلات و دغدغه‌های سینما، سینماگرانی هستند که در فصول مختلف بیکارند. طی قراری که با خانه سینما گذاشتیم یک صندوق اعتباری برای این عزیزان درنظر گرفته شده است که به زودی شارژ خواهد شد. همچنین آیین‌نامه ‌‌ای در همین راستا به زودی اعلام می‌کنیم تا اهالی سینما که در فصول مختلف بیکار هستند با شأن و عزت حمایت شوند.

مشاور وزیر ارشاد در ادامه به برگزاری جشنواره سی و سوم فیلم فجر اشاره کرد و گفت: درباره جشنواره فیلم فجر باید این نکته را متذکر شوم که جشنواره فیلم فجر باید به عنوان یک جشنواره مطرح شود تا صرفا یک جشن صرفا سینمایی. از همین رو در شورای سیاست گذاری جشنواره فیلم فجر به برگزاری جشنواره ای با کیفیت تاکید داریم که به زودی درباره این جشنواره اطلاع رسانی خواهد شد.

ایوبی در پایان به طرح «سینما کارت» اشاره کرد: با مساعدت وزیر ارشاد و بانکی که در کنار سازمان سینمایی است طرح سینماکارت را به زودی اجرایی خواهیم کرد. ضمن اینکه به گروه سینمایی «هنر و تجربه» امیدوار هستییم.

در حاشیه

- ضیافت شام سازمان سینمایی با حضور جمع بزرگی از سینماگران در هتل استقلال برگزار شد. برخی از چهره هایی که در این مراسم دیده می شدند بعد از سالها دوری از محافل سینمایی در این مهمانی حاضر شده بودند.

- حضور طیف های مختلف سینمایی در جمع حاضر قابل توجه بود که می توان به حضور مسعود ده نمکی و حسین فرح بخش نیز اشاره کرد. البته چهره های تئاتری چون محمد رحمانیان نیز در جمع دیده می شدند.

- همهمه موجود  در سالن از یک سو اجازه شنیدن صحبت های وزیر ارشاد و رئیس سازمان سینمایی و از سوی دیگر تمرکز لازم در بیان نکات مختلف را نمی داد.

- در این مراسم «سینما کارت» با حضور علی جنتی وزیر ارشاد فرهنگ و ارشاد اسلامی، حجت الله ایوبی رئیس سازمان سینمایی و حجت الاسلام و المسلمین سید حسین شاهمرادی دبیر شورای فرهنگ عمومی رونمایی شد.

- پس از رونمایی طرح سینما کارت، سه عدد از این کارت ها به علی جنتی وزیر ارشاد و محمد مهدی عسگرپور و فرهاد توحیدی مدیرعامل و سخنگوی خانه سینما نیز اهدا شد.

- یکی از نکات قابل تامل در مراسم ضیافت سازمان سینمایی که به مناسبت روز ملی سینما برگزار شد، جمع آوری کسری دیه برای نجات جوان محکوم به اعدام بود که به همت فرامرز قریبیان انجام شده و در نهایت مبلغ جمع شده از مبلغ مورد نیاز بیشتر بود.

- در پایان مراسم علی جنتی و حجت الله ایوبی از محمد مهدی عسگرپور و فرهاد توحیدی برای حمایت از خانه سینما در طول سالهای گذشته تقدیر کردند.

کد خبر 2368958

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha